keskiviikkona, helmikuuta 06, 2013

Poliittisen taloustieteen kritiikkiä

Kuin pisteenä i:n päälle Porin taidemuseossa avatui helmikuun 1. päivänä useita hienoja taidenäyttelyitä. Merkittävin niistä on It´s the Political Economy, Stupid.  The Global Financial Crisis in Art and Theory. Tähän näyttelyyn liittyy saman niminen kirja. sen ovat toimittaneet  Greggory Sholette & Oliver Ressler (Pluto Press, London 2013). Näyttely enteilee poliittista ja toiminnallista käännettä niin kansallisessa kuin kansainvälisessä kulttuurellis-taloudellisessa muutoksessa. Ja tälle enteelle tämä näyttely on piste, ei loppu vaan piste vanhalle menolle, josta alkaa uusi tarina, ehkäpä jopa kertomus. Minkälainen draama siitä rakentuu jää nähtäväksi.

Kesällä 2012 elin muutaman kuuman kesäpäivän Kasselin dOCUMENTA13 näyttelyssä ja Frankfurtin pilvenpiirtäjien ja Euroopan keskuspankin varjostoissa. OccypyFrankfurt (http://www.occupyfrankfurt.de/) oli pystyttänyt telttansa sekä Euroopan keskuspankin eteen että Kasselin näyttelyn keskusaukiolle. Liike näyttäytyi banderolleineen esteettisesti surkeana, posthippiliikeen näköisenä ja vallankumousliikkeen rappeutuneena irvikuvana, vaikka joissain sen esittämissä lauseissa oli iskevyyttä.

En tiedä miten kiinteästi It´s the Political ...  liitty Occupai-liikkeeseen tai sen kriitikoihin, mutta  viittauksia siihen kuitenkin on. Slavoj Žižekiltä peräisin oleva Bill Clinton (It´s the Economy, Stupid) parafraasi ja kirjan toimittajien alkusanat viittaavat Occupy Wall Street -liikkeeseen ja kytkevät näyttelyn kiinnostavaan ja elintärkeään keskusteluun nykyisen kapitalismin voittokulusta, talouden kriisistä ja mahdollisuuksista ja vaihtoehdoista nykyiselle talouden kriisistä toiseen kulkevalle vuoristoradalle.

Näyttelyn esittelyssä sen taiteilijoista sanotaan, että (h)e eivät luovu toivosta käsillä olevan katastrofin edessä, vaan kysyvät, eikö nyt olisi aika ryhtyä vastustamaan kapitalistisen logiikan kurinpitovaatimuksia taiteen ja teorian kautta, ja lähettää retkikunta pelastamaan yhteiskunnallisuuden käsitettä.

En ole ennättänyt riittävästi perehtyä tähän keskusteluun, mutta alustava horisonttini keskustelulle on: miksi poliittinen taloustiede, eikö kyseessä ole kuitenkin poliittisen taloustieteen kritiikki (Kritik der Politischen  Ökonomie)? Josko lukijoissani on  Žižek-tuntijoita, voitte oikaista horisonttiani tai näkökulmaani, en tunne kohdetta (Žižek) juurikaan. Joka tapauksessa, jostakin on tässäkin lähdettävä liikkeelle.

Toinen esillä oleva hieno näyttely on Felice Varinin abstraktien muotojen visuaalinen iloittelu. Näyttelyn visuaalinen juju (ks. alla) sopii hyvin myös tuohon talous, poliittinen taloustiede ja sen kritiikki asetelmaan: mistä perspektiivipisteestä voimme nähdä globaalin talouden ja suomalaisen yhteiskunnan tilan "oikein". Kaikki katsojan positiot ovat tietysti oikeita, mutta vain yhdestä kohtaa palaset asettuvat kohdalleen. Muista positioista osa kuvioista vaikuttaa vain roiskeilta, joiden keskinäistä yhteyttä ei voi hahmottaa.

Varinin teos pysyy paikallaan, katsoja ....
...vaihtaa paikkaa. Onko kyseessä sama teos?


1 kommentti:

Unknown kirjoitti...

Pahoittelut Pekka aakkosista, Australiassa kun ei aata kayteta. ;)

Zizekin tapauksessa sanoisin seuraavaa: Han on itse kritisoinut monessa kohtaa mm. Occupy Wall Street -liiketta hampaattomuudesta ja muka-radikalismista, mutta samaan aikaan kirjoittaen mm. Adbusters America-lehteen (http://www.adbusters.org/category/tags/slavoj-%C5%BEi%C5%BEek).

Zizek itse on keskusteluissa nostanut esiin kapitalistisen yhteiskunnan "mukavaikuttamisen" tekopyhyytta, joka nakyy esimerkiksi osallistumalla Facebookin "Klikkaa ja vaikuta" tai "Osta kuppi orgaanista kahvia ja tue kahvinviljelijoita" -tyylisiin vaikuttamisen (tai kasien pesemisen) tapoihin, joiden todellista impaktia han perustellusti epailee.

En sanoisi Zizekia nihilistiksi, mutta hanen ajatuksenjuoksussaan on jarkea, enemmankin kysymys on siita, riittaako oma maailmankuva tunnustamaan sen osia. Moni asia mielestani kulminoituu siihen, etta meilla on niin mukavaa nykyisessa yhteiskuntamallissa, myos Occupy-liikkeen monista kannattajista; monikaan ei ole kertonut vaan ovat vain jaaneet nostamaan nykyisia epakohtia esiin.

Monet lansimaalaisista eivat ole joutuneet kokemaan mita oikea kaaos tai fasistinen yhteiskunta tuo tullessaan. Itse olen kokenut millaista on syntya kommunismiin ja suhtaudun sita nostalgisesti ihannoiviin kommenteihin jokseenkin epailevasti.

Suosittelen tutustumaan muutamiin Zizekin videoihin YouTubessa. Niissa loytyy lisaa ajatuksia, jos pystyy kuuntelemaan.